Travellerspointin Travel Blogit

Jää hyvästi, kiwi-maa.

sunny 19 °C

Näin se loppuu, jälleen yksi aikakausi, ah, niin kiireisessä maailmassa ;).
Duunit vuorella tuntuu todella kaukaisilta. Talvi meni ohitse järjettömän nopeasti, kun oli oike(it)a talo ja elämä, eikä vain siirtymista hostellista toiseen. Vain viisi vuotta sitten olimme täällä päin maailmaa ekan kerran ja silloin tuntui ettei ikinä tänne pääse takaisin. Kuinka väärässä olimmekaan. Viisi vuotta on yllättävän lyhyt aika kun sitä miettii taaksepäin. Ei se kyllä hirveän pitkältä kuulosta kun etenpäinkin mennään. Itseasiassa jos asiaa ajattelee, 5x5:den vuoden päästä mekin voidaan jo alkaa katselemaan eläkeasuntoa Espanjasta :D.

Bongoilu siis jatkui, Harri pölähti pohjoissaarelle ja Ziggy ja Bongo tapasivat! Pohjoissaarella on oikein kauniita rantoja, mutta kun on vaan niin pirun kylmä koko ajan!! Keskikesällä varmaan sit tarkenee, mut ei meikäläiset ainakaan pysty hihattomissa ja varvassandaaleissa koko päivää hiihtämään niinkuin paikalliset tekee.

Tässäpä muuten teille pikku leffafriikeille pienoinen kyssäri. Missä elokuvassa kyseinen ranta ja luola esiintyvät? Itsehän emme ole myöskään kys. elokuvaa nähneet, mutta jos olette sattuneet katsomaan telkkaa tarpeeksi kiinteästi joskus viime vuonna, olette voinut nähdä tämän paikan trailerissa. Vastaus seuraa.

Jälleen kerran jättimäisen paketin kotiin lähetettyämme pakkasimme aivan liian painavat rinkkamme ja jätimme Uuden-Seelannin taaksemme.

Mitä kuuluu Sydney!?! Long time, no see! :)
Sydneyssä ohjelmaan kuului vanhojen tuttujen paikkojen katsastusta ja yleistä hengailua = meidän tapauksessa nukkumista...
Hienoltahan tuo näytti, eikä ollut mitään paineita kiertää koko kaupunkia jalat verillä, vain helpoimmat reitit ja hauskimmat paikat.

Lähettäjä Cinttu 10:42 Arkistoitu paikkaan New Zealand Kommentteja (1)

Bongoilua

Eli taas jotain hiton autoilua.

all seasons in one day 19 °C

Meidän asuntoautoilu -siis Madza Bongo, eli pakettiauto, jossa on sängyntynkää ja kaasulevyt kokkaamiseen (on tuossa myös pöytä) -alkoi jännittävästi. Tottakai rahaa säästääksemme kurvamme ekaksi yöksi ensimmäiselle ilmaiselle rannalle jolle vaan sai leiriytyä. Oikein leppoisa järvenranta jossa sorsat rauhaisasti lilluivat. Hämärän tullen ei ollutkaan niin leppoisa tunnelma, kun opossumit alkoi puskissa rääkymään! Hemmetin pelottavia ääniä ne pikku elukat saa aikaiseksi, ja sydämentykytyksiä aiheutti myös sydänyöllä auton vierestä kuuluvat rapinat.
Onneksi aamun sarastettua ranta oli yhtä rentouttava kuin iltapäivästäkin, joten saimme lähteä jatkamaan matkaa ilman järvihirviöiden mutaisia jälkiä auton ympärillä. 8o

Ajeltiin siis kohti Uuden-Seelannin itäisintä kolkkaa, pikkuhiljaa aivan perstuntumalla. Jos teki mieli pysähtyä, niin tehtiin. Ja kun kartalla näki jotain kiinnostavaa, siihen suuntaan kurvattiin. Näin satuttiin löytämään leirintäalue, jossa pienestä lisämaksusta pääsi käyttämään ihanaa allasosastoa! :) Viiden minuutin kävelymatkan päässä altaista sijaitsi kuuma lähde, josta vesi pulppuaa ulos 98 asteisena. Siitä on tehty yhteys altaisiin, jotka siis olivat kaikkea 36 - 40 asteen välillä. Vuorokausi totaalista rentoutumista näissä mineraalipitoisissa altaissa oli nannaa niin väsyneen(?) matkailijan mielelle kuin ruumillekkin.
Aotearoa on maoria joka tarkoittaa pitkän valkoisen pilven maa. Land of the long white cloud... Land of the endless rain and curvy road enemmänkin!! Kokoajan sataa ja tiet mutkittelee kukkuloiteen välissä kuin paraskin serpenttiini. Ja nopeusrajoituksena 100 km/h!! Kiwithän ei sitten ole mitään varovaisia ajajia, joten jos pakullasi uskallat madella noin sanotaan vaikka 80 km/h, niin kyllä viimestään puolen minuutin päästä puskurissa roikkuu joku kiwi lava-autonsa kanssa!

Kaikesta huolimatta ;) päästiin vihdoin itäisimpään niemenkärkeen perille. Yön nukuimme Bongossamme parkkipaikalla, idässä ainoastaan Tyyni Valtameri ja jossain siellä kaukaisuudessa Chile. Meri ei ollut ollenkaan tyyni sinä yönä. Useaan kertaan yöllä heräsimme siihen, että tuuli rysäyttää pakua kuin pari miestä olisi päättänyt hyökätää auton kimppuun.
Aamulla herätys kello 5. Aioimme nimittäin kiivetä majakalle katsomaan auringonnousun. Tuli vähän kiire, kun huomasimme taivaanrannassa jo hieman kajastusta kun kiipesimme ulos Bongosta. Pohkeet maitohapoilla kiipesimme kukkulan laelle, ajoissa. Olimme siis 27 lokakuuta 2008 muutaman muun reissaajan kanssa ensimmäiset ihmiset maapallolla jotka näkivät auringon nousevan. Aika hieno fiilis. Ja kaiken lisäksi olemme nyt käyneet Uuden-Seelannin pohjoisimmalla, eteläisimmällä ja itäisimmällä majakalla / paikalla. Läntisin jäi käymättä, koska se on keskellä vuonoja, erittäin vaikeapääsyisellä kansallispuistoalueella. east_cape_majakka.jpg

Bongoilu :D jatkuu lämpimän rannan etsinnällä. Sunnutaina täytyy auto palauttaa, ja maanantaina lähtee lento Australiaan, joten viimeisistä päivistä rakkaassa kiwi-landiassa nauttien, täältä tähän.

Lähettäjä Cinttu 14:17 Arkistoitu paikkaan New Zealand Kommentteja (3)

Hyvästit eteläsaarelle

rain 17 °C

Queenstownin pölyt pyyhittiin jaloistamme viime perjantaina ja suunnattiin nollaamaan ajatukset Clenorchyyn parin suomalaisen maailmankansalaisen, Irenen ja Tomin luokse. Glenorchyn seudulla on kuvattu useampikin LOTR- kohtaus, ja koko kylä on kuin Keski-maasta repäisty! Erittäin rentouttava "mökkiviikonloppu" oli, grillattiin ja juotiin taas liikaa. ;)

Sieltä aloitettiin matkamme kohti länsirannikkoa. Ensimmäisen ajopäivän sää oli täydellinen, aurinkoa ja lämpöä yli kakskyt astetta. Maanantaina oli sisarusten tarkoitus mennä helikopterilennolle Franz Josef-jäätikölle, mutta seuraavan aamun paska keli esti kaikenlaisen lentelyn, joten väliin jäi sekin keikka sitten.

Tämäkin kuva on juuri ennen pilvien saapumista. Ensi kosketus meren kuohuihin Uuden-Seelannin eteläsaaren länsirannikolla. Tosin ei taida edes merta näkyä. Itselaukaisin on silti kiva juttu. :)

Yksi päivä sateessa matkattuamme aurinko alkoi pilkahdella jälleen ja mieliala kohosi. Kamerankin viitsi ottaa esiin ilman kuolettavia (siis kameralle) kohtauksia pisaroiden kanssa. Jotain hemmetin pannukakkukiviä tuossa välillä oli, jee.

Kun saavutettiin tämän matkapätkän määränpää, Nelson, oli vielä kiva ilmakin. Löydettiin hostelli rannalta ja päätettiin seuraavana päivänä viettää päivä laiskotellen hiekalla. Eipä makoiltu. Satoi kaatamalla koko päivän. Argh. Pakattiin laukut lentoa varten ja käytiinmeksikolaisessa ravintolassa syömässä. Huomenna aamulla erkanee siis tiet Harrin kanssa, Harri saa pitää uskollisen Ziggyn (siis se auto) ja me lennetään Aucklandiin, josta otetaan campervani loppuajaksi.

Lähettäjä Cinttu 20:05 Arkistoitu paikkaan New Zealand Kommentteja (1)

Jännää...

sunny 14 °C

Kohta pian matkat jatkuvat, tosin on tässä ehditty jotain touhuta nytkin. Harrihan siis kävi semmosella parin viikon kiertoajelulla ja tuli pingviinin puremaksi ainakin kaksi kertaa. Poimipa sitten turvakseen ja matkaseurakseen Gabrielan, tsekkitytön joka ottaa paljon kuvia. Milford Soundkin näytti pääsevän kameralle. Eikä tainnu pingviinit pelotella :)

Remarkseilla kuhina vaan lisäänty loppua kohden, ei tosin asiakkaiden määrässä, vaan henkilökunnan suunnitelmissa. Oli bilettä ja matkaa ja pakkausta ja bilettä. Kaikki mitä ei tullu tehtyä koko kautena, piti nyt tehdä. Me ei tosin ikinä saatu aikaseks mennä ilmaisille tunneille, vaikka tuo meidän lautailutekniikka saattaisi ehkä vaatia hieman siloittelua. Noh, mnkäs teet. Jotain osataan silti, ihan itseopiskelulla ja sivukorvalla kuuntelemalla.

Lähettäjä Cinttu 22:51 Arkistoitu paikkaan New Zealand Kommentteja (2)

Olisiko aika lomailun?

sunny 18 °C

Hieman aktiviteetteja
Vähän lautailua
ja ihan liikaa juhlimista!

Töitä tehdään niin paljon kuin vain saadaan tehdä, jotta saataisiin edes vähän sitä rahaa talteen, mut ei taida onnistua.. Kaikki tuntuu menevän kovempaa tahtia kuin tulevan. Yksi vapaapäivä viikossa ei tunnu riittävän lepäämiseen,

Tärkeä tiedotus: Paluulento Helsinkiin on nyt buukattu. 4.2.2009 kello 6.30jotain. Käytetään sitten koko vuosi ainakin kunnolla hyväksi ;) Bangkokista tullaan takasin, mut Thaimaassa ei kauheasti aikaa aiota viettää, ehkä ihan pari päivää vain. Juuh, taidanpa muuten päivittää meidän matkareittikarttaa taas, kun alkaa nuo Aasian reitit selventyä.

Valitan kirjoituksien heikkoa tasoa, mutta nyt on pää niin jumissa ja flunssakin taitaa iskeä. Lupaan tason nousevan kun taas päästään vähän liikkeelle ;)

Lähettäjä Cinttu 20:12 Arkistoitu paikkaan New Zealand Kommentteja (1)

(Merkinnät 6 - 10, kokonaismäärä 46 ) « Sivu 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 »